
Business idea
Idea perniagaan kami ialah industri batik.

Problems

Masalah yang dihadapi oleh pengusahaan batik sekarang ialah pakaian batik kurang diminati oleh golongan muda.Antara sebab pakaian batik kurang diminati oleh golongan muda ialah:
- coraknya yang tidak menarik.
- warna yang membosankan.
- pakaian batik dianggap sebagai pakaian rasmi sahaja.
- design baju yang tidak menarik dan tidak mengikut citarasa golongan muda.
- jenis fabrik yang licin.
tersebut merupakan sebab kenapa pakaian batik kurang dipakai oleh golongan muda.
Customer segment

pelanggang yang menjadi sasaran kami ialah golongan muda iaitu lelaki dan perempuan dan pelancong.
Value Proposition

- kami menawarkan perkhidmatan penempahan baju batik mengikut citarasa pelanggan.
- kami menyediakan pelbagai jenis pilihan seperti:pelbagai pilihan corak batik yang menarik.,warna yang menarik. pelbagai jenis design pakaian yang boleh dipilih sendiri oleh pengguna dan pelbagai jenis fabrik juga boleh dipilih.
- design tersebut akan dipaparkan di dalam blog dan katalog dan pengguna akan memadankan sendiri jenis baju dan corak yang diminati.
- Rekaan batik adalah daripada pereka profesional dan mengikut gaya moden dan menepati citarasa golongan muda.
- pelanggan boleh memilih corak,warna dan pakaian yang diminati.
- kami pasti harga yang ditawarkan adalah sangat berpatitan.
- ianya dapat memberi kepuasan yang tersendiri kepada pelanggan kami.
Chanel

Kami menggunakan pelbagai saluran untuk mempromosikan produk kami
antaranya ialah:
Internet
Internet merupakan saluran yang berkesan kerana ianya merupakan saluran yang paling ramai dilayari oleh golongan muda.Ianya juga merupakan kaedah yang paling murah untuk mempromosikan produk tampa menggunakan kos.kami mempromosikan produk kami melalui internet seperti facebook,blogspot,dan E-mail.Syarikat kami mempunyai blog untuk tempahan baju batik.dalam blog tersebut ada disenaraikan jenis-jenis baju ,fabrik,dan corak batik yang pelbagai.Pelanggan akan memilih rekaan tersebut mengikut citarasa sendiri.
Majalah
Majalah merupakan penghubung antara pelanggan dan usahawan.oleh itu kami mempelkenalkan produk kami melalui majalah kerana pengguna majalah kebanyakannya ialah golongan muda.Sasaran kami ialah kepada golongan muda jadi majalah merupakan pilihan yang terbaik untuk memplkenalkan produk kami.Kami juga akan selalu mengemaskini produk-produk yang terbaru di majalah.Majalah pilihan kami ialah hype,mangga,remaja.
surat khabar
Kami juga mempromosikan produk kami di surat khabar seperti harian metro,berita harian dan sinar harian. surat khabar merupakan saluran yang berkesan untuk mempelkenalkan produk kami kepada golongan muda.Kami akan meletakkan di halaman gosip dan sukan kerana di ruangan ini merupakan halaman yang paling diminati oleh golongan muda.ini merupakan peluang yang terbaik untuk mempelkenalkan produk kami.
Customer relationship

hubungan dengan pelanggan sangat penting untuk memastikan pelanggan tersebut menjadi pelanggan tetap di syarikat kami.Hubungan baik dengan pelanggan juga dapat memberi kesan kepada syarikat kami kerana pelanggan yang berpuas hati dengan servis yang ditawarkan akan menceritakan kepada rakan dan ahli keluarga mereka secara tidak langsung ianya menjadi satu promosi yang sangat berkesan tetapi jika pelanggan tidak berpuas hati dengan servis yang ditawarkan mereka akan menceritakan segala keburukan syarikat dan ianya akan menjatuhkan syarikat ini.oleh itu kami mengambil pelbagai langkah untuk mengekalkan hubungan baik syarikat kami dengan pelanggan.
- menubuhkan sebuah kelab kebajikan untuk bersama-sama membantu golongan yang memerlukan.
- menubuhkan kelab batik.
- memberikan kad ahli yang menawarkan potongan harga.
- penghantaran produk secara percuma jika dibeli dalam kuantiti yang banyak.
- pekerja yang mesra pelanggan dan kami juga mempunyai talian perkhidmatan pelanggan untuk sebarang pertanyaan.
- menyiapkan tempahan dalam masa yang ditetapkan.
- memberi ganjaran berupa hadiah kepada pelanggan yang setia.
- mengadakan pertandingan dan kuiz bertujuan merapatkan hubungan dengan pelanggan.
Revenew Stream.
kami mendapat hasil daripada beberapa aktiviti antaranya ialah:
Key Resources
Sumber yang kami perlukan untuk melaksanakan perniagaan ini ialah:
Key Activity
Aktiviti yang kami lakukan untuk melaksanakan perniagaan ini ialah:
Key Partners
kami melaksanakan usahasama dengan pelbagai pihak antaranya ialah:
pembekal
kami membuat persetujuan dengan pembekal untuk membekalkan kami bahan mentah yang diperlukan dengan tepat dan memepati masa dan kos yang lebih murah.
pengedar
kami membuat perjanjian dengan pengedar untuk menhantar barangan daripada syarikat kami dengan menepati masa.
Jabatan kebudayaan dan kesenian negara.
kami juga melaksanakan usahasama denagn kementerian kebudayaan belia dan sukan untuk mempromosikan produk kami kepada pengguna.
kementerian perlancongan Malaysia.
kami juga meminta kerjasama daripada kementerian perlancongan untuk mempelkenalkan syarikat kami kepada pelancong bagi mempromosikan pakaian tradisional negara iaitu batik.
Cost structure

kami mendapat hasil daripada beberapa aktiviti antaranya ialah:
- bayaran daripada produk yang ditawarkan.
- bayaran pendaftaran sebagai ahli untuk mendapatkan kad keahlian iaitu sebanyak rm20.
- Bayaran kos penghantaran untuk yang memilih kaedah penghantaran dan kos pengambilan sendiri adalah percuma.
Key Resources

Sumber yang kami perlukan untuk melaksanakan perniagaan ini ialah:
- modal iaitu duit.
- pekerja yang berpengalaman seperti operator,pengurus kewangan,pengurus pengeluaran.
- perunding imej.
- bahan mentah seperti cat dan ,fabrik.
- kemi juga menggunakan teknologi seperti mesin printing.
Key Activity

Aktiviti yang kami lakukan untuk melaksanakan perniagaan ini ialah:
- pertama kami membuka kedai dan stor pengeluaran dan menyediakan semua kelengkapan untuk melaksanakan perniagaan ini.
- kedua kami membuka kedai online bagi menambahkan lagi saluran perniagaan kami.
- seterusnya kami membuat pengiklanan di internet,majalah,radio,surat khabar dan kami juga mengedar flyers kepada pengguna.
- selain daripada itu kami juda mengadakan pameran untuk memberi maklumat dan mempelkenalkan lagi produk kami kepada pelanggan.
- kami juga membuat pertunjukan fesyen dan menyertai karnival kebudayaan untuk mempelkenalkan pakaian batik.
- dan akhir sekali kami menawarkan perkhidmatan khidmat pelanggan kepada semua pelanggan yang mempunyai sebarang pertanyaan tentang syarikat dan produk kami.kami akan melayan pelanggan dengan sebaiknya.
Key Partners

kami melaksanakan usahasama dengan pelbagai pihak antaranya ialah:
pembekal
kami membuat persetujuan dengan pembekal untuk membekalkan kami bahan mentah yang diperlukan dengan tepat dan memepati masa dan kos yang lebih murah.
pengedar
kami membuat perjanjian dengan pengedar untuk menhantar barangan daripada syarikat kami dengan menepati masa.
Jabatan kebudayaan dan kesenian negara.
kami juga melaksanakan usahasama denagn kementerian kebudayaan belia dan sukan untuk mempromosikan produk kami kepada pengguna.
kementerian perlancongan Malaysia.
kami juga meminta kerjasama daripada kementerian perlancongan untuk mempelkenalkan syarikat kami kepada pelancong bagi mempromosikan pakaian tradisional negara iaitu batik.
Cost structure

Jadual
menunjukan senarai kos keseluruhan penubuhan syarikat
Bil
|
pekara
|
Kuantiti
|
Harga RM
|
1
|
Mesin printing
|
2
|
40 000
|
2
|
Mesin jahit
|
4
|
5000
|
3
|
Meja/kerusi
|
5
|
5000
|
4
|
laptop
|
3
|
5000
|
5
|
telefon
|
2
|
500
|
Bil
|
Kos bahan mentah
|
Rm
|
|
1
|
kain
|
30 000
|
|
2
|
cat
|
10 000
|
|
3
|
Lain-lain bahan
|
5000
|
Bil
|
Kos upah
|
Rm
|
|
1
|
pekerja
|
13(6 bulan)
|
133 200
|
2
|
Pereka profesional
|
50 000
|
Bil
|
promosi
|
Rm
|
|
1
|
Surat khabar
|
10000
|
|
2
|
majalah
|
10000
|
|
3
|
Carnival
|
15000
|
|
4
|
Pertunjukan fesyen
|
15000
|
Bil
|
Lain-lain
|
Rm
|
|
1
|
Sewa kedai
|
21000
|
|
2
|
Kos ubahsuai
|
15000
|
|
3
|
Kos overhead
|
10000
|
Jumlah
keseluruhan rm324 700
![]() |
Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful.” – Albert Schweitzer |
No comments:
Post a Comment